Te tudod, hogyan reagálsz valójában a pozitív hírekre?

Árváné Dr. Ványi Gina

Árváné Dr. Ványi Gina

Amikor a kommunikációs készségek fejlesztéséről esik szó, többségünket a nehéz helyzetek és emberek kezelése, az érdekérvényesítés és konfliktuskezelés érdekel, valamint az, hogy hogyan lehet építő módon visszajelzést adni egy olyan viselkedésre, amit nem tolerálunk.

Amit ritkábban veszünk számításba az, hogyan reagálunk a jó hírekre, amikor a másik fél örömében elújságol nekünk valamit. Pozitív pszichológusok párokkal folytatott kutatásaiból kiderül, hogy jellemzően négyféle stílusban válaszolunk ezekben a helyzetekben, ám a négyből csupán egy van, ami építi a kapcsolatot, a bizalmat és az intimitást. A másik három hosszabb távon romboló hatással bír. De ne szűkítsük le a témát a párkapcsolatra, hiszen a jó hírek közlése és fogadása a munkahelyen is mindennapos.

Milyen 4 típusa van a jó hírekre való reagálásnak?

Nézzük meg egy munkahelyi példán keresztül, mi is ez a négy stílus és hogyan lehet ezeket magunkon, vagy másokon felismerni.

Képzeletbeli szituációnkban az ügyfélkapcsolati munkatárs ezzel a hírrel robban be a közvetlen vezetője irodájába:

„Óriási hírem van! Sikerült a vitás kérdést lezárni a partnerrel és annyira jól ment a megbeszélés, hogy megkértek, mindenképp én maradjak a közvetlen kontaktjuk és készítsek elő számukra egy újabb ajánlatot a következő beruházáshoz!”

A vezető pedig így válaszolhat:

1.Fel sem emelve a tekintetét hosszan a monitorról, azaz a nonverbális kommunikáció szintjén érdektelenséget, oda nem figyelést mutatva, azonban a szavak szintjén pozitívan reagálva:

„Igen? Remek hír. Köszönöm.”

Ez a passzív és konstruktív stílusú válasz, ami rövidre is zárja a beszélgetést. A másik fél megkapja verbális szinten a támogatást, de semmi több. Nincs igazán lehetőség a siker megélésére, sem a pozitív visszajelzés bezsebelésére.

2. De történhet emígy is: a jó hír hallatán a vezető felemeli a tekintetét, mosolyog, majd így szól:

„Nagyszerű! Képzeld, a másik partnerrel most leveleztünk le egy óriási beruházást. Nagyon izgatott és büszke vagyok, hogy sikerült tető alá hoznom. Alig várom, hogy velük dolgozzunk, végre valami új és izgalmas projektbe csaphatunk!”

Mi is történik itt? A kapcsolatfelvétel megtörténik és minimálisan nyugtázva is van a jó hír, azonban a másik fél az első adandó alkalommal magára irányítja a reflektorfényt és a saját sikeréről beszél. Mit okoz ez a kollégában? Ugyanúgy nem tudja megélni a saját örömét, sőt, még csalódottnak és kevesebbnek is érezheti magát, hiszen az ő projektje, ügyfele mégsem olyan izgalmas, mint a vezető által említett. Ez a passzív és destruktív stílus.

3. A harmadik verzió szerint így válaszol a vezető:

„Húha, komolyan? Reméltem, hogy többet nem lesz velük dolgunk. Biztosan tudod majd kezelni őket a jövőben? A partner nagyon rámenős és eddig mindenkit hamar kihozott a béketűrésből. Kíváncsi leszek, téged mennyi idő lesz bedarálniuk.”

Ez az aktív és destruktív stílus. Egyáltalán nem biztos, hogy rosszindulat áll a hátterében, lehet, hogy az őszinte félelem és aggodalom, azonban a fogadó fél teljesen megöli a jó hírt közlő örömét azzal, hogy azonnal a kockázatokra és a nehézségekre tereli a fókuszt. Így a kolléga leginkább alkalmatlannak, demotiváltnak, mintsem tettrekésznek és önbizalommal telinek fogja érezni magát.

4. A negyedik az aktív konstruktív stílus, amikor így reagál a vezető, miközben felveszi a szemkontaktust, feláll az asztalától, kezet nyújt, mosolyog:

„Gratulálok! Ez nagyszerű hír! Mesélj, mi volt? Hogy sikerült megfordítanod őket?”

Mind a verbális és nonverbális kommunikációval kifejezi az elismerését. Ez az a stílus, ami képes növelni a másik örömérzetét, így tudunk osztozni a másik sikerében úgy, hogy ő ettől még kompetensebbnek és elégedettebbnek érezze magát.

Te hogy csinálod?

Most, hogy megismerted a négy stílust, próbáld meg felidézni a legutóbbi helyzetet, amikor valaki jó hírt közölt veled, vagy épp te meséltél a sikeredről.

Milyen reakciót adtál, vagy kaptál? Milyen hatása volt rád / másikra a reakció?

Milyen helyzetekben, kivel vagy aktív konstruktív és mikor használod a másik három stílust?

Hogyan befolyásolja ezt az, hogy épp hogy vagy, mekkora például a stressz és nyomás rajtad? Mi az, ami még befolyásolhatja ezt?

Mit tudsz tenni azért, hogy minél inkább aktív konstruktív legyél, ha valaki jó hírt közöl veled?

Mit gondolsz, hogyan hat majd ez a munkahelyi, vagy más kapcsolataidra?

Próbáld ki, mit okoz, ha aktív konstruktív stílusban válaszolsz!

Szerző: Nyakas Kitti, szervezet- és vezetőfejlesztő, tréner, coach ACC

Forrás:

Juliette Tocino-Smith, Msc.What is Active Constructive Responding?

Árváné Dr. Ványi Gina

Árváné Dr. Ványi Gina

Árváné Dr. Ványi Georgina vagyok, szervezetfejlesztő, tréner tanácsadó és nemzetközileg akkreditált business és team coach.