Milyen a jó minőségű és hatékony visszajelzés?

Árváné Dr. Ványi Gina

Árváné Dr. Ványi Gina

Elvitathatatlan, hogy a vezetői kommunikáció minősége és mennyisége milyen nagymértékben befolyásolja egy csapat és a kollégák működését, hatékonyságát. A vezetői kommunikáció egyik lényeges eleme a visszajelzés, ezt vesszük most górcső alá.

Azt a leckét már minden vezető megtanulta, hogy mennyire fontos visszajelzést adni és milyen hasznos és jó dolog kapni. Most, amikor a kommunikáció a szervezeteken belül sok esetben korlátozott, szokatlan, online platformokon zajlik még inkább fontos, hogy a visszajelzésekkel ne spóroljunk, adjunk és kérjünk amikor csak úgy érezzük most itt az ideje, jól esne, vagy szükség van rá. Kortól, nemtől, generációtól, pozíciótól függetlenül mindenkinek.

Alapvetően szerintem add és fogadd úgy, mint egy ajándék, pláne, ha olyasmire nyitja fel a szemet, amit az korábban nem látott, mert vakfoltban volt.

Ha szeretnél jó minőségű és hatékony, valódi tanulást és fejlődést támogató vezetői visszajelzéseket adni, ezekre figyelj.

1.Ha lehetséges azonnal adj visszajelzést, de az biztos, hogy rendszeresen. Akár heti rendszerességgel fordíts rá figyelmet és időt, hogy minden kollégád kapjon személyes visszajelzést, kérdezd meg őket, hogy vannak stb. Ha segít, nyiss egy excel táblát és ott tartsd nyilván, ki az, aki már kapott a héten és ki az, akinek még adnod kell. Hosszú távon meg fog térülni, mert érzi a figyelmet, a törődést a kolléga, lojális lesz és tűzön-vízen keresztül mindent meg fog tenni a csapatért és a cégért!  

2. Fontos, hogy objektív legyen a visszajelzés és a kolléga viselkedésére vonatkozzon: mit és hogyan csinált, vagy mit nem csinált. Fontos, hogy fejlesztendő visszajelzést soha ne a személyiségre adj!

3. Általánosítások helyett légy konkrét. Mikor, melyik feladat közben, kivel való kooperációban, mi volt az, ami jó volt, vagy éppen máshogy kellett volna. Minél konkrétabb, annál hasznosabb.

4. Világíts rá a kolléga viselkedésének következményeire is, hogyan befolyásolja az ő munkáját, eredményeit, a csapatát és a szervezetét. Legyen az akár pozitív, akár negatív hatás.

5. Nagyon fontos, hogy a visszajelzés célirányos legyen, hogy a fejlődést szolgálja. Legyen benne javaslat, azonnal a gyakorlatba építhető gondolat, ötlet a következő lépésekről. Állapodjatok is meg a „Hogyan tovább?”-ban!

6. Ha csökkenő teljesítményre adsz visszajelzést, kerüld azokat a kommunikációs hibákat, mint például az értelmezés, a következtetések levonása, annak a megfejtése vajon mi miatt van ez a teljesítményromlás. Ezek közléssorompók, amik akadályozzák a további konstruktív kommunikációt a kollégával és a közös tanulás lehetőségét. Inkább kérdezz rá: Mi miatt történt az, ami? Ha kérdezel, használj nyitott kérdéseket. Hallgasd őt értő figyelemmel, légy nyitott az ő nézőpontjára, megélésére.

7. Fontos szempont, hogy jól válaszd meg az időpontot és a helyszínt, valamint gondold át mekkora nyilvánosságot igényel azadott visszajelzés.

8. Légy asszertív és használj én-közléseket. Ez biztosítja a konstruktivitást és megerősíti a kollégában a jó szándékod. Azt mutatja, hogy segíteni, támogatni, fejleszteni akarod őt és ebből a célból adod a visszajelzésed.

9. Legyen elegendő pozitív és negatív visszajelzés is a mondandódban. Figyelj az egyensúlyra! Ha túl sok a pozitívum az hiteltelen lehet, ha túl sok a negatív az viszont bizonyítottan csökkenti a motivációt és elveszi a kedvét a kollégának a próbálkozástól, a kísérletezéstől, ezzel párhuzamosan pedig a tanulástól.  

10. Ha egy fejlesztendő visszajelzés után a kollégád viselkedése elkezdett változni, arra se felejts el pozitív megerősítést adni! Nincs rosszabb annál, ha az erőfeszítéseink reakció nélkül maradnak.

11. Kérj Te is visszajelzést a kollégádtól, ezzel is építsd a visszajelzés kultúráját a csapatodban, a vállalkozásodban!

Figyeld meg, mi történik, milyen változások indulnak meg egyéni, csapat és szervezeti szinten, ha tudatosabbá válsz a visszajelzések terén.

Árváné Dr. Ványi Georgina, szervezet- és vezetőfejlesztő

Árváné Dr. Ványi Gina

Árváné Dr. Ványi Gina

Árváné Dr. Ványi Georgina vagyok, szervezetfejlesztő, tréner tanácsadó és nemzetközileg akkreditált business és team coach.