Barabás Botonddal beszélgettem a jelenlegi helyzet megéléséről és kihívásairól vezetői, munkavállalói és magánemberi minőségében. Botond lean menedzserként dolgozik multinacionális környezetben, korábban informatikával, majd sok-sok éven át innováció menedzsmenttel foglalkozott. Startupokat támogatott, kis- és középvállalkozás vezetőket mentorál a beszállítóvá válásuk során. Személyes véleménye az, hogy ez most minden cégben ugyanolyan nehéz és nagyon hasonlóak a kihívások. A legfontosabb hogy mindenki biztonságban legyen, és minél hatékonyabban tudjanak működni, dolgozni a rendelkezésre álló körülmények között.
Feje tetejére állt a világ …
A legnagyobb kihívásnak azt tartja, hogy a feje tetejére állt és megváltozott világ, ami körülvesz bennünket. Ilyen például a hirtelen jött és erőltetett digitalizálódás. Ehhez most mindenkinek, cégmérettől, szektortól függetlenül alkalmazkodnia kell. Lát nagyon jó példákat arra, ahogyan a vállalkozások reagálnak az új helyzetre, például amikor egy rendezvényszervező cég a fennmaradás érdekében hirtelen átalakul és zöldség, gyümölcs és élelmiszerkiszállítóvá. Vagy ahogyan az éttermek nagyon gyorsan reagálnak és elkezdik a kiszállítást, amit bár évek óta várt tőlük a közönségük, de ők nem lépték meg. Ha a túlélési vágy erős, akkor a cégvezetők képesek felismerni a kínálkozó alternatívákat, és nagyon gyorsan reagálni.
Munka-magánélet integráció
A másik példa, a kényszerhelyzetben általánosan bevezetett, de ettől még nem feltétlenül szeretett otthoni munkavégzés. Vannak cégek, akiknek ez korábban is mindennapos volt, de vélhetően többen vannak, ahol teljesen elképzelhetetlen volt mostanáig. Ráadásul az otthon lett az óvoda, az iskola és a munka színtere így. Itt már nem is munka-magánélet egyensúlyáról kell beszélni, hanem inkább annak integrációjáról, ami pozitív és negatív kimenetelekkel is jár.
Partnerség és kommunikáció
Munkavállalóként és vezetőként is a legfontosabb most a folyamatos kétirányú kommunikáció és a partnerség. A munkanapok hatékonyságához nagyban hozzájárul, hogy minden reggel megbeszéléssel indul. Ki mit csinál aznap? Mire van szükségük tőle, mint vezetőtől? Hogyan tudja segíteni a munkájukat?
Nagyon fontos vezetőként tartani a lelket a kollégákban, erősíteni őket, éreztetni velük a bizalmat, és hogy egymás partnerei ebben a közös küzdelemben.
Minden vállalkozást vezetőnek fontos üzenet a napokban, hogy a legkárosabb reakció a várakozás és a lefagyás. Figyelni kell mi történik a piacon, a gazdaságban, a társadalomban és reagálni. Az alkalmazkodás most a túlélés záloga.
Fejleszteni, fejleszteni, fejleszteni …
A 2008-as válságot követően azok a vállalatok, vállalkozások tudtak leghamarabb talpra állni és a legjobbak lenni a piacukon, akik a válság időszakát a kutatás-fejlesztésre fordították. A most felszabaduló erőforrásokat ebbe érdemes fektetni, keresni mi az, amire a megváltozott piacon, a vevőknek, partnereknek szüksége lesz és milyen választ tudunk rá adni. Vizionálni, stratégiában gondolkodni, kutatni és fejleszteni. Készen állni arra, amikor újraindul az élet és elsőnek lenni.
Árváné Dr. Ványi Georgina, szervezet- és vezetőfejlesztő